راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ راهکار کشورها در حمایت از کالای داخلی

حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. از جمله فواید خرید کالای داخلی و ملی آن است که به افزایش اشتغال، توسعه صنایع داخلی و افزایش ثروت ملی منجر می شود.

در کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه به روش های مختلفی کالاهای تولید ملی خود را معرفی می کنند و سعی بر آن دارند که مردم را تشویق به استفاده از کالای ملی نمایند. در ادامه به برخی نمونه های خارجی در این زمینه پرداخته می شود.

حمایت از خرید کالای با راه اندازی پایگاه اینترنتی در چین و ژاپن

معرفی کالاها و تولیدکنندگان ملی اهمیت زیادی در توسعه خرید کالاهای داخلی دارد. به عنوان نمونه در چین سایتی با عنوان  made in china به منظور ترویج خرید کالاهای داخلی طراحی شده است[۱]. این سایت از سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرده است. این سایت افزون بر فروش داخلی، معرفی و فروش محصولات چینی برای مشتریان جهانی را نیز عملیاتی نموده است.

محصولات ارائه شده در این سایت در ۲۷ گروه و ۳۶۰۰ زیرگروه دسته بندی شده‌اند و این سایت به ۱۱ زبان قابلیت نمایش دارد. در این سایت اطلاعات کالاهای چینی به طور دقیق ارائه میشود و امکان خرید آن ها برای مشتریان فراهم است. علاوه بر این امکان آشنایی با تولیدکنندگان نیز در این سایت وجود دارد.

به عنوان نمونه دیگر نیز می توان به سایت takaski اشاره کرد. این سایت تنها محصولات ۱۰۰ درصد ژاپنی را می فروشد. فروشگاه این سایت در شهر توکیو قرار دارد.

راه اندازی این گونه فروشگاه ها نه تنها موجب توسعه خرید کالای ملی و داخلی می شود، بلکه امکان دسترسی به اطلاعات کالاها، مقایسه کیفیت ها، صرفه جویی در زمان، کاهش قیمت ها و حذف واسطه ها و سودارگران را نیز درپی دارد.

 

 

راه اندازی فروشگاه های فرامرزی راهکار ژاپن برای حمایت از تولید و توسعه صادرات

علاوه بر امکان فروش محصولات داخلی از طریق اینترنت برای مشتریان خارج از کشور، راهکار دیگر فروشگاه های فرامرزی هستند. به عنوان مثال می توان به فروشگاه made in Japan Europe در کشور جمهوری چک در قاره اروپا اشاره کرد[2]. این فروشگاه تنها محصولات ۱۰۰ درصد ژاپنی را عرضه می کند.

به طور کلی می توان گفت همه کشورها به منظور حمایت از تولید ملی و صنایع داخلی خود از روش های مختلفی برای عرضه محصولات استفاده می کنند که یکی از این روش ها فروشگاه های اینترنتی و حضوری می باشد.

پینوشت:

[۱] www.made-in-china.com

[2] www.mijeurope.com